John Woo is een van de meest invloedrijke actie-regisseurs ooit. Zijn stijl: slow motion, duiven, vallende kogels en morele helden, veranderde het genre voorgoed.
Of het nu gaat om gewetensvolle huurmoordenaars in Hongkong of losgeslagen agenten in Hollywood, Woo maakt van actie pure choreografie. Hier zijn zijn tien beste films.
10. Paycheck (2003)
Gebaseerd op een kort verhaal van Philip K. Dick, volgt Paycheck een ingenieur (Ben Affleck) die zijn geheugen laat wissen na een geheime klus. Wanneer hij op de vlucht slaat voor zijn eigen werkgevers, begint een futuristisch kat-en-muisspel.
Niet Woo’s meest coherente werk, maar vol herkenbare signatuur: stijl, kinetische actie en de eeuwige strijd tussen mens en machine.
9. Hard Target (1993)
Woo’s eerste Amerikaanse film met Jean-Claude Van Damme is een bonte mix van Hong Kongse hyperactie en Hollywood-explosies. Van Damme jaagt op rijke mannen die daklozen gebruiken als prooien in jachtspellen.
De film is over the top, bruut en soms camp, maar het bracht Woo’s unieke flair naar een nieuw publiek. De slow-motion motorstunts zijn pure cinema.
8. Red Cliff (2008)
Een episch oorlogsdrama gebaseerd op de historische Slag bij Rode Klif in het oude China. Woo combineert spectaculaire veldslagen met politieke intriges en visuele elegantie.
Het is zijn grootste film qua schaal en budget, maar ook een terugkeer naar Chinese geschiedenis en emotie. Een bewijs dat Woo meer is dan alleen kogels en duiven.
7. The Killer (1989)
Een klassieker die Woo’s naam vestigde als meester van de ‘heroic bloodshed’. Chow Yun-Fat speelt een huurmoordenaar die één laatste klus aanneemt om de operatie van een verblinde zangeres te betalen.
De film balanceert rauwe actie met melodrama; kogelregens en tranen gaan hand in hand. De finale in de kerk is pure visuele poëzie.
6. Bullet in the Head (1990)
Een van Woo’s meest persoonlijke films. Drie vrienden raken verstrikt in de gruwel van de Vietnamoorlog en verliezen langzaam hun menselijkheid.
De film is rauwer dan zijn andere werk en bevat meer emotionele zwaarte dan bravoure. Minder gestileerd, maar des te aangrijpender. Het is Woo’s antwoord op Apocalypse Now Aziatisch, moreel en verwoestend.
5. Face/Off (1997)
John Travolta en Nicolas Cage wisselen letterlijk van gezicht in een van de meest krankzinnige blockbusters ooit. Face/Off is over the top, absurd en briljant geregisseerd. Woo’s fascinatie met identiteit en dualiteit bereikt hier zijn Hollywoodhoogtepunt. Elke kogel, elke blik, elk gebaar is doordrenkt van stijl. De film is pure kinetische opera.
4. Hard Boiled (1992)
Chow Yun-Fat als inspecteur Tequila, een agent die het opneemt tegen een wapenhandelaar. De film culmineert in een legendarische shoot-out in een ziekenhuis die meer dan 30 minuten duurt.
Hard Boiled is John Woo op zijn meest uitzinnige: balletachtige kogeldansen, morele complexiteit en vriendschap te midden van chaos.
3. Broken Arrow (1996)
Woo’s meest pure Hollywoodactie. Met John Travolta als charismatische schurk en Christian Slater als morele tegenhanger. Broken Arrow mist de emotionele diepte van zijn Hongkongwerk, maar het tempo en de energie zijn ongeëvenaard. De finale in de trein is een masterclass in gecontroleerde chaos. Puur entertainment.
2. A Better Tomorrow (1986)
De film die het moderne Hongkong-actiegenre opnieuw definieerde. Met Chow Yun-Fat als coole gangster Mark Gor werd Woo’s thema van loyaliteit boven alles vastgelegd.
De stijl, denk slow motion, symboliek, dubbele pistolen werd iconisch. Deze film inspireerde een hele generatie filmmakers, van Quentin Tarantino tot de Wachowskis.
1. Mission: Impossible 2 (2000)
Tom Cruise in slow motion, motorstunts, duiven, vuur. Dit is John Woo’s Hollywoodhandtekening in volle glorie. Mission: Impossible 2 is niet zijn meest diepzinnige film, maar wel zijn meest herkenbare.
De choreografie is spectaculair, het tempo ongenadig, en het vakmanschap ongeëvenaard. Het is pure filmstijl, verpakt als blockbuster.
John Woo’s invloed is nog overal te zien, van The Matrix tot John Wick. Hij bracht poëzie in kogels, emotie in explosies en eergevoel in chaos. Zijn films zijn geen gewone actiefilms; het zijn morele verhalen over schuld, verlossing en broederschap. En dat maakt hem, decennia later, nog steeds een van de meest unieke regisseurs in het genre.
