Talloze horrorfilms bevatten minstens één scène waarin een onfortuinlijk vrouwelijk slachtoffer wordt achtervolgd door de imposante mannelijke moordenaar. Het is eerlijk om te zeggen dat dit een standaardonderdeel is van het genre. Er zijn echter ook enkele speciale films die het geslacht van de dodelijke moordenaar omdraaien en de eerlijke sekse de kans geven om het aantal slachtoffers te verhogen.

10. Baby Firefly – The Devil’s Rejects (2005)

Rob Zombie heeft zijn deel van horrorfans boos gemaakt met zijn ‘herinterpretatie’ van de Halloween-franchise, maar zijn unieke soort hillbilly-horror weet altijd memorabele personages te leveren die verwerpelijke daden plegen. In Devil’s Rejects focust Zombie zich op de psychopathische Firefly-familie uit zijn debuutfilm House of 1,000 Corpses. Terwijl de drie overgebleven leden van de clan op de vlucht slaan dwars door het land en achtervolgd worden door de politie, laat de manische Baby Firefly (gespeeld door Rob Zombie’s vrouw Sheri Moon) vrolijk een spoor van lijken achter terwijl ze iedereen doodt die haar verkeerd aankijkt.

9. Clara – [REC]³ Genesis (2012)

Het derde deel van de Spaanse zombieserie REC verlaat verstandig de beperkingen van found footage halverwege de film. Dit biedt de film de kans om een breder scala aan bloederige moorden te tonen. Wanneer hun bruiloftsfeest wordt verstoord door demonische zombies, worden het gelukkige stel Koldo en Clara gescheiden door de razende geïnfecteerden. Clara wijst echter het typische stereotype van de gillende vrouw af. Ze neemt het heft in handen en gaat in de meest memorabele scène van de film met een kettingzaag en een badass-houding recht op een horde zombies af. Terwijl ze de ondoden onthoofdt en in stukken snijdt, nog steeds in haar trouwjurk, is Clara een onwaarschijnlijke moorddadige heldin in de stijl van Ash uit Evil Dead.

8. Sil – Species (1995)


Dit toont aan hoe makkelijk het zou zijn voor buitenaardse wezens om de planeet over te nemen als ze eruit zouden zien als Natasha Henstridge. Sil uit Species is het resultaat van het samenvoegen van menselijk en buitenaards DNA. Na haar ontsnapping uit een overheidsinstelling gaat Sil op zoek naar een partner om mee te paren en begint ze al snel nietsvermoedende mannelijke slachtoffers te verleiden en te bedriegen. Dit leidt tot enkele interessante parende scènes waarin Sil haar buitenaardse vorm onthult en haar slachtoffers doorboort en impaleert met haar weerhaken of dodelijke tong.

7. Tiffany – Bride of Chucky (1998)


De Child’s Play-films bewezen dat zelfs een schijnbaar onschuldige pop een angstaanjagend horroricoon kan worden, maar de serie kreeg een welkome impuls met de introductie van Tiffany. Chucky en Tiffany zijn het perfecte, kibbelende, mismatchte stel, en deze donkere komedie is deels een vreemde romance en deels een pop-seriemoordenaarfilm.

6. Beverly Sutphin – Serial Mom (1994)


Horrorfilms zijn altijd enger als ze aanvoelen alsof ze op je eigen stoep zouden kunnen gebeuren, en veel horrorregisseurs genieten ervan om een beetje dreiging los te laten op doorgaans vreedzame buurten. Cultfilmmaker John Waters gaat echter nog een stap verder (zoals hij vaak doet) door de façade van zogenaamd huiselijk, voorstedelijk geluk volledig om te draaien. In de donkere komedie ‘Serial Mom’ speelt Kathleen Turner de gelijknamige huisvrouw Beverly Sutphin, die de meest onbenullige geschillen oplost met moord. Zo steekt ze bijvoorbeeld de vriend van haar dochter neer met een haardpook en haalt ze zijn lever eruit wanneer hij haar dochter laat zitten op een date. Beverly vermoordt zelfs een jurylid tijdens haar eigen moordproces omdat de arme vrouw de modefout maakt om wit te dragen na Labour Day.

5. Asami – Audition (1999)


Het uitgangspunt van Audition zou een luchtige romantische komedie kunnen zijn. De weduwnaar Shigeharu wordt door zijn zoon overtuigd om valse audities te houden om een nieuwe vrouw te ontmoeten, en hij valt meteen voor de mooie Asami. Natuurlijk leidt dit in de handen van cultregisseur Takashi Miike tot pijnlijke scènes met pianodraad, naalden en gedwongen voeding van braaksel. Miike schept er genoegen in om een sfeer van angst en spanning op te bouwen terwijl hij Asami’s ware aard onthult als een sadistische zwarte weduwe met een voorliefde voor langzame, methodische martelingen.

4. Mandy Lane – All the Boys Love Mandy Lane (2006)


Talloze horrorfilms tonen feestende tieners die één voor één worden uitgeschakeld door een moordenaar, maar All the Boys Love Mandy Lane geeft er een nieuwe draai aan. Het buitenbeentje dat plotseling mooi wordt in de zomer, Mandy Lane (gespeeld door de opkomende scream queen Amber Heard), neemt de populaire groep op de korrel die haar al die jaren heeft genegeerd en verstoten. De twist is vakkundig uitgevoerd en, zoals alle goede slasherfilm-moordenaars, komt ze er uiteindelijk mee weg.

3. Carrie – Carrie (1976)


Weinig horrorfilm-moordenaars roepen gevoelens van sympathie op bij het publiek, maar het is moeilijk om geen medelijden te hebben met Carrie in Brian De Palma’s klassieke verfilming van Stephen King’s roman. Met een onschuldige blik gespeeld door Sissy Spacek, wordt Carrie buitengesloten door haar klasgenoten vanwege haar sobere uiterlijk en strikte religieuze opvoeding. Uiteindelijk barst Carrie los en gebruikt ze haar telekinetische krachten tijdens het schoolfeest, waarbij ze de gymzaal van de school verandert in een martelkamer met dodelijke elektriserende lichten, instortende plafondbalken en rondvliegend meubilair.

2. Mrs. Vorhees – Friday the 13th (1980)


De meeste filmliefhebbers kunnen direct de slasher-legende Jason Vorhees en zijn kenmerkende ijshockeymasker herkennen, maar velen vergeten de identiteit van de moordenaar uit het allereerste deel van de Friday the 13th-serie. Zoals de openingsscène van Scream ons herinnert, was het Jasons lieve oude moeder, mevrouw Vorhees, die jaren geleden de traditie begon van het een voor een uitschakelen van de kampbegeleiders van Crystal Lake. Met talloze bloederige sterfscènes met pijlen, bijlen en messen, is het duidelijk dat Jason de vaardigheid om tieners op creatieve wijze te doden van zijn moeder heeft geleerd.

1. La Femme – Inside (2007)


Normaal gesproken zijn zwangere vrouwen ‘taboe’ als het gaat om slachtoffer te zijn van dodelijke moordenaars in horrorfilms. De extreme Franse horrorfilm Inside omarmt dit taboe-idee echter volledig en smult van het concept van een kind stelende schurk die er niet voor terugdeinst dat de baby nog in de baarmoeder zit. Protagonist Sarah wordt gestalkt door de mysterieuze La Femme (dreigend gespeeld door Béatrice Dalle) die niets zal laten om een ongeboren baby te bemachtigen. Iedereen die haar in de weg staat meedogenloos dodend, is La Femme een ernstig sadistische vrouwelijke moordenaar, ongeëvenaard in haar meedogenloosheid en gruwelijke sadisme.